Alljärgnev GOPRO INC. STRATEEGILINE AUDIT on valminud TTÜ magistriõppe aines Strateegiline juhtimine. Juhendaja: dotsent Mike Franz Wahl
LISAD
Tabel 1. Väliskeskkonna analüüsi kokkuvõte (EFAS)
Tabel 2. Tööstusharu analüüsi kokkuvõte
Tabel 3. Finantsnäitajad ja suhtarvud
Tabel 4. Sisekeskkonna analüüsi kokkuvõte
Tabel 5. Strateegiliste faktorite analüüsi kokkuvõte (SFAS)
Tabel 6. Strateegiliste faktorite analüüsi kokkuvõte (TOWS)
Tabel 6. Teostamine, hinnangu ja konkrolli plaan
Seikluskaameraid tootev GoPro Inc. asutati 2002. aastal Nick Woodmani poolt, kes pärast oma oma teise idufirma ebaõnnestumist tuli surfireisil ideele arendada seikluskaamera, mis on piisavalt kasutuskindel, võimaldades filmida ning pildistada erinevates klimaatilistes olukordades.
Tulemuslikkus 2014
Strateegiline seisukoht
Missioon
Visioon
Strateegiad
GoPro töötab rahvusvahelise laienemise nimel, innovatiivsete toodete loomiseks ning GoPro brändi turundamiseks originaalse ning kasutajate poolt loodud sisuloome nimel. Go Pro strateegiate võtmekomponendid on järgnevad:
(Investor Presentation, GoPro Q3, 2015)
Poliitikad
Poliitikad jagunevad hetkel neljaks:
Nõukogu
Nõukogu koosneb kuuest inimesest, kokku neljast esindajate rühmast – aktsionäride esindajad, ettevõtte juhtkond – president ning juhatuse esimees. Alljärgnevalt nimekiri ning nõukogusse valimise aasta:
Nõukogu omab kompetentse finantsjuhtimises, e-kommertsis ja tehnoloogiaettevõtete juhtimises. Üks juhatuse liige omab kompetentse digitaalmeedia ettevõtte juhtimises. Noorim liige on 39. aastane (asutaja), vanim on 65. Aastane (Yahoo! CFO), keskmine nõukogu liikmete vanus on 54 aastat.
Juhtkond
Ettevõtte täidesaatvaid juhte on viis:
Osakonna juhid:
Ettevõtte juhtkonna kõik liikmed omavad kõrgharidust, nii BA kui MBA taset. Üheksa juhtkonna liiget on ametisse astunud 2014. aastal. Kõik juhtkonna liikmed omavad oma vastutusvaldkonna varasemat märkimisväärset rahvusvahelist kogemust ning pooled juhatuse liikmed omavad märkimisväärset protsesside juhtimise kogemust rahvusvahelistes suurettevõtetes. Juhtkonna seas on ka üks naisterahvas. Juhtkonna keskmine vanus on 48. a
(vt tabel 1)
Looduslik keskkond
Sotsiaalne keskkond
Tööstusharu keskkond
(Annual Report, GoPro, 2014)
Tööstusharu analüüsi tabelis (tabel 2) on välja toodud ettevõtte kriitilised edutegurid.
(vt tabel 3)
Ettevõtte struktuur
Ettevõtte juhtimistasand on funktsionaalse struktuuriga – kümme osakonda jaotuvad valdkonniti. Kasutatakse lamedat süsteemi (Flat system).
Juhtimine on tsentraliseeritud. (S) Valdkonnajuhid raporteerivad ettevõtte presidendile, kes allub juhatuse esimehele, kes on ka ettevõtte asutaja.
Organisatsiooni kultuur
Organisatsiooni ressurssid
Turundus
Turunduskanalina kasutatakse klientide seas populaarseimaid kanaleid (S):
(Marketing Talk 2015)
Rahalised vahendid 2014. aastal (miljonit dollarit)
(vt tabel 4)
(Annual Report, GoPro, 2014)
Arendus
Logistika ning tööprotsessid
Personal
IT Arendus
Olukorra analüüs, SWOT, (tabel 5) TOWS (tabel 6)
Tugevused
Nõrkused
Võimalused
Ohud
Olemasoleva missiooni ja eesmärkide ülevaatamine
Ettevõtte missioon – võimaldada inimestel jäädvustada oma elu erilisi hetki ning seda teistega jagada on üldsõnaline, kuid kannab hästi edasi põhilist väärtust, mida turunduskommunikatsioonis kasutatakse. Missioon ning eesmärgid on omavahel seoses ning seetõttu on turunduskommunikatsioon ühene. Elamusmajanduse (ingl. k. Experience Economy) populaarsuse kasv toetab ning seostub ettevõtte stateegiliste eesmärkidega olla meediaettevõtte, mille arendatud platvormil jagatakse teistega oma elamusi.
Senised turundustegevused on toetanud brändi sidumist ekstreemspordi valdkonnaga ning on loonud brändile ning toodetele kuvandi, mida missioonis ja eesmärkides kajastatakse. Eesmärk olla meediaettevõte toetab tänast GoPro spetsiaalse platvormi arendust (GoPro Studio asemel) ning annab võimaluse tulevikus pakkuda sarnast platvormi kogu valdkonna sisuloome üleslaadimiseks ning ka konkurentide spordikaamerate materjali üleslaadimiseks, redigeerimiseks ning jagamiseks.
Michael Schumacheriga juhtunud õnnetuse valguses tuua kommunikatsiooni ka turvalisuse teema, panustades eelnevalt ressursse koostööle sporditarvete tootjatega, et testida sporditarbeid olukorras, kus nende tehnilisi omadusi on muudetud.
Uus missioon: Jäädvusta oma elu eriliseimad hetked, jaga seda teistega ning inspireeri maailma. (ingl. k Capture the moment and inspire the world)
Strateegia alternatiivid
Kasv – vertikaalne kasv: laieneda agressiivselt vertikaalselt spordialade ning kliendisegmentide lõikes. Laienemine erinevate ektreem- ja hobispordi alade osas läbi ürituste ning võistluste partnerluse.
Kasvatada brändi tuntust meediaettevõttena.
Positiivne: spordialati ning kliendisegmenditi laienemine suurendab brändi nähtavust ning tuntust. Konkurentidel on keerulisem ise mõjule pääseda, arvestades, et püütakse jäljendada GoPro turundusvalikuid, mis on seni toonud edu.
Negatiivne: hetkel keskendutakse vaid teatud alade tippürituste partnerlusele, laiapõhjaline partnerlus võib hajutada fookust ning ei pruugi brändi professionaalset mainet toetada.
Ettevaatlikult edasiliikumine.
Positiivne: teostada turu-uuringuid ning hankida kliendisegmentide tagasisidet. Teostada testüritusi ning hinnata tulemusi.
Negatiivne – kasvava konkurentsi ning valdkonna kiire kasvu tingimustes ei saa kaotada aega. Ettevõtte suurus võib olla väljakutseks reageerida kiirelt turunõudlusele ning kliendisegmentide vajadustele. Sellest johtuvalt tuleb vertikaalsetele ning horisontaalsetele turgudele laienemist teostada agressiivselt ning järjepidevalt. Vastasel korral on oht kaotada turuosa ning konkureerivad tooted võivad tõusta esile.
Ümberpööramine
Negatiivne: senine edu ning käibekasvu suurus kinnitavad, et otsused on olnud õiged. Kõrgelt konkureerival turul, kus kliendid teevad otsuseid ka emotsioonidest lähtuvalt on seniste strateegiate ümberpööramine ohtlik.
Soovituslik strateegia
(vt tabel 7)
Eesmärk on tagada õigeaegne tagasiside ja kontroll selle kohta, kas ettevõte on saavutamas soovitud tulemusi või vajab mõni osa püstitatud eesmärkidest üle vaatamist ja ümber hindamist. Määratud on vastutav isik ning ülevaatamise ajaline intervall.
ALLIKAD
Annual Report, GoPro, 2014 http://investor.gopro.com/annuals-proxies.cfm (15.12.2015)
Gurufocus http://www.gurufocus.com/term/mktcap/GPRO/Market%2BCap/GoPro%2BInc
Investor Presentation, GoPro Q3 http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-2QSTB3/1046596432x0x862648/4E6AD3B2-0125-49CD-8810-8C92EA128912/GPRO_Q315_Investor_Presentation_-_Final.pdf (15.12.2015)
Marketing Talk, GoPro’s Analysis of the Internal Environment – Market Startegies and Financial Performance https://marketingtalkblog.wordpress.com/2012/12/05/gopros-analysis-of-the-internal-environment-market-strategies-and-financial-performance/ (20.11.2015)
Notice of Annual Meeting of Stockholders http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-2QSTB3/1046596432x0x824054/C51C774C-5602-4C99-A5CC-992A96AE51F9/GoPro_2015_Proxy_Statement.pdf (15.12.2015)
Wheelen L. T., Hunger D. J, Startegic Management and Business Policy 13 täiend. tr. (2012)
LISAD
Tabel 1. Väliskeskkonna analüüsi kokkuvõte (EFAS) GoPro Inc. 2015
Tabel 2. Tööstusharu analüüsi kokkuvõte GoPro Inc. Ja Polaroid
Tabel 3. Finantsnäitajad ning suhtarvud GoPro Inc. 2012-2014
Allikas: Annual Report, GoPro, 2014
Tabel 4. Sisekeskkonna analüüsi kokkuvõte (IFAS) GoPro Inc. 2015
Tabel 5. Strateegiliste faktorite analüüsi kokkuvõte (SFAS) GoPro 2015
Tabel 6. TOWS strateegiad GoPro Inc.
Tabel 7. Teostamise, hinnangu ja konrolli plaan GoPro Inc
Lisa kommentaar