2000-e keskpaigas asusin verinoorena müügitegevusi korraldama CV Keskuses. Olin oma esimese, kolm aastat kestnud äri maha müünud (jäin omadega nulli, aga õppetund oli olulisem) – tundsin puudust suuremast töökeskkonnast ja tahtsin murda välja ettevõtja 24/7 vältavast töörutiinist. Kandideerisin ühte firmasse müügijuhi ametikohale, kuid CV Keskuses intervjuul käies pakkus nende värbaja Anu, et tuleksin hoopis neile tööle. Asusin välisprojektide müügi peale, kuid kahe kuu pärast ülendati mind müügiosakonna juhiks. Töö pakkus tõsist väljakutset, sest:
1) suur osa tööpakkujaid, müügiosakonna sihtrühm, kasutasid töötajate leidmiseks printmeediat, tutvusi, kuulutuste stendi pinda või meie head konkurenti CVO-d;
2) portaali ei teatud üldse või oli sel kliendi meelest halb maine (omanikud olid portaali käimasaamiseks importinud töökuulutused ilma nende nõusolekuta 🙂 ; telefonist vastati: kust te helistate, “siili keskusest”? “CD keskusest?” või osad teadjad, kelle kuulutused olid ise rännanud CV Keskusese algsesse versiooni, märkisid, et CV Keskusega me küll mingit koostööd ei tee. Tegime neist tabeli ja mõne aja pärast olid nad kõik meie kliendid siiski.
3) mingit rahasummat online värbamiseks polnud ettevõtetel planeeritud. 2003- 2005 aastal oli paljude meelest suhteliselt tobe tasuda parkimise eest, nii ei oldud harjutud maksma millegi mitte käegakatsutava “õhu” eest.
See oli tööpõld, millesse näljasena ja rahulolevana sukeldusin.
Esmane tegevus oli müügiinimestel ettevõtjate, personalitöötajate jt arvutikoolitus. Ei olnud harvad juhud, kus mu müügimehed palusid kliendil lülitada sisse arvuti, aktiveerida browser, otsida üles aadressiriba, tippida sinna www.cvkeskus.ee , ning sealt liikuda vastavale lingile.
Edu müügiosakonnas tõid laias laastus selged töörutiinid, müügireeglid, ideaalseks timmitud müügikõnede standardid, läbinisti positiivne suhtumine konkurenti ja siiras tahe klienti aidata ja teda päästa personaliotsingu vaevarikkast teekonnast. Ja teine, sama oluline – igapäevane motivatsioon ja tulemustele orienteeritus – päeva käivete ülesmärkimised müügimeheti tahvlile, millest käis mööda kogu ettevõte (st ka IT osakond) 2) Sellega seoses rekordite püüdmine ja tähistamine (iga uue rekordi puhul tõi Raivo tordi). Meil oli väga hea CRM, mis ei lasknud kliendi vajadustel ja temalt saadud infot ja uuesti kontaktivõttu unustada ja mul oli võimalus igal ajal sisse astuda IT juhi juurde ja anda tagasisidet, kus mingi nupp peaks olema või kuidas kasutajamugavust tõsta ja mida kliendid veel vajaksid. Tänapäeval ei tuleks selline sahmimine kõne allagi, samas oli see kliendi rahulolu (ja müügi) jaoks kiire ja paindlik tegutsemine.
Tagantjärgi võib öelda, et nii CVK kui ka teiste portaalide müügiosakonnad tegid ära suure töö ettevõtjate koolitamisel ning arvutiseerumisele kaasaaitamisel. Kui Eestis oli vähemasti pealinnas olukord suhteliselt hea, siis näiteks Läti ning Leedu sõsarad puutusid ettevõtjate arvutikaugusega palju sügavamalt kokku. Müügiosakond kuvas exceli chartis käibe hokikeppi päris pikalt kuni meelitas endale kosilase. Minu teekond CVK müügiosakonna juhina vältas 1,5 aastat – kuni võeti tööle uus tegevjuht, minu 25K+ kuupalga aeg sai läbi ja ettevõte müüdi maha.
Tänasel päeval on CVK suurim, edukaim – külastatavaim online-värbamise portaal Eestis, edukalt mahamüüdud ning efektiivse müügi ja klienditeeninduskorraldusega toimiv portaal – iga IT ettevõtja unistus!
Olen alati imestanud selle üle, kuidas ometi on suutnud HL hoida niivõrd madalat profiili – omades selliseid hoobasid nagu printmeedia kanalid koos oma suurte turundusmahtude ja võimalustega. Reeglina on just sünergia see, mis tekitab mahtu, traffkut, näitab ettevõtet ja pakutava teenuse kaalu ja kvaliteeti suuremana kui tegelikkus seda ehk alati on; HL ei ole korporatsioonivõimalusi kõige kiuste suutnud ära kasutada ja see on olnud minujaoks üks suur mõistatus.
Arvan, et EE omanikud, ka juhid, kes asju organiseerisid oli pärit printmeedia kommuunist niivõrd, et ei suutnud aduda internetiportaali võimalusi ning perspektiivi. See on sama mis kommitöösturi sukeldumine meediaärisse või vastupidi – kehtivad teised reeglid, ohumärgid, võimalused ning karid. Neid ei saa tähtsustada, kui neist ei te4a. Ja ilmselt polnud omanikel niipalju tarkust, et olekid kaasanud mõne vastava kogemusega juhi.
Kui CVK – s oli suur rõhk kvaliteetse planeeritud, lausa detailideni ärakirjeldatud müügitöö kõrval ka arendusel – mida, kuidas klientide tööriistad funktsioneerivad siis mul on tunne, nagu head konkurendid on uinunud 100 aastasesse unne, unustades elementaarsemadki reeglid portaali näo, disaini uuendamistest ning tähtsusest, vastavast müügitöö korraldusest rääkimata.
Leave a Reply